Дети Запорожья лого

Громадянська освіта в школах України. Що це?

16 октября 2012, 15:00 4783 Автор: Ольга Івкіна www.civicua.org Громадянська освіта, тобто навчання дітей бути громадянами в найширшому розумінні, повинна бути складовою шкільної освіти. Адже по суті це набір таких знань, умінь і навичок, володіння якими дозволяє дитині виживати і бути успішним членом суспільства. Проте залишається проблемою якість підготовки українських школярів

11 жовтня відбулась презентація результатів проекту з дослідження стану громадянської освіти в школах України, яке проводилось Центром дослідження суспільства з травня по вересень 2012 року. Було досліджено думку вчителів в 5 регіонах України, проведено інтерв’ю з експертами регіональних інститутів післядипломної педагогічної освіти, аналіз шкільних підручників з п’яти предметів.

Що таке громадянська освіта?

Стенфордська енциклопедія філософії вказує, що громадянська освіта готує населення країни, особливо молодь, виконувати свою роль як громадян.

Одна з найвідоміших теоретиків громадянської освіти Емі Гутман визначає її як «культивування чеснот, знань і навичок, необхідних для участі у політичному житті». При цьому громадянська освіта включає в себе формальні (передусім школу) та неформальні соціальні інститути (сім’ї, громади, бібліотеки, церкви, громадські організації, профспілки, спортивні команди, виборчі кампанії, ЗМІ тощо).

То як же навчають бути громадянином в українських школах?

За результатами опитування, на думку вчителів, для того, щоб стати хорошим громадянином, учні повинні:

- дотримуватись законодавства (97%);

- знати історію власної держави (95%);

- бути патріотами своєї країни (92%);

- наполегливо працювати (91%);

- займатися доброчинністю (87%);

- брати участь у кампаніях із захисту довкілля (85%);

- слідкувати за політичним життям (81%).

«Ми бачимо певну пасивність у тому, як вчителі визначають те, що таке і що повинні робити хороші громадяни. Також нас насторожило те, що практично половина вчителів сказали, що хороші громадяни обов’язково повинні виказувати повагу до представників влади. Це з одного боку демонструє включеність вчителів в ієрархію влади. А в українських умовах виказування недовіри до влади - таке позиціонування вчителів є дещо насторожуючим. Цікаво також те, що лише половина вчителів вважають, що важливо голосувати на виборах» - прокоментувала Інна Совсун, керівник освітніх проектів ЦДС.

В Україні не існує єдиного стандарту громадянської освіти і вчителі відзначають це як проблему.

Наприклад, серед навичок, які могли б увійти до подібного стандарту, і навчання яким повинна включати громадянська освіта: критичне мислення, відстоювання власної точки зору, комунікабельність, здатність вирішувати конфлікти мирним шляхом, толерантність.

Експерти наголошують на тому, що існує суттєвий розрив між теорією, яку викладають у школі, і реальним життям. Більше того, часто самі вчителі не поділяють ті ідеї та цінності, яким повинні навчати учнів. Система освіти, яка носить дуже забюрократизований характер, неспроможна ефективно навчати бюрократичним цінностям.

Повну версію звіту можна завантажити за посиланням.

Внимание! Русская версия сайта больше не обновляется. Актуальная информация размещена в украинской версии