Інтернатні заклади України мають реформуватися до 2020 року. Про це сьогодні йшлося під час брифінгу, присвяченому спільному проекту британської організації Lumos та Фонду Ріната Ахметова «Розвиток України». Співпраця передбачає скорочення інтернатів Дніпропетровщини на 80%.
Дослідження доводять, що молоді люди, які виховувалися в інтернатній системі, у порівнянні зі своїми однолітками, у 10 разів частіше залучаються до проституції, в 40 разів частіше йдуть на злочини, в 500 разів частіше здійснюють самогубство.
На Дніпропетровщині фонд «Розвиток України» спільно з обласною владою вже розпочав проект «Родина для дитини», щодо реорганізації інтернатів та розвитку сімейних форм виховання.
«Є конкретні успіхи і результати. Зокрема, це зростання чисельності усиновлених дітей, прийомних сімей та ДБСТ, зменшення кількості дітей в інтернатах. Ми розпочали реформування дитячого будинку у Центр підтримки сім'ї та дітей. Однак, на сьогоднішньому етапі роботи виникла необхідність реформування системи інтернатних установ всієї області, а це близько 56 закладів. Для цього потрібен чіткий план дій з фінансовим обґрунтуванням переходу від інституційного розміщення дітей до системи надання послуг для сімей з дітьми», - розповів Анатолій Заболотний, директор фонду «Розвиток України».
Британська організація Lumos, заснована письменницею Джоан Роулінг, є експертом реформування системи інституалізації дітей. Практичний досвід компанії успішно працює у Болгарії, Чехії, Молдавії і сприяє посиленню медичних і освітніх послуг для соціально вразливих сімей з дітьми, збереженню біологічних родини, розвитку сімейних форм виховання. Сьогодні Lumos також зацікавлені у співпраці з українськими партнерами.
«Бюджет інтернатної системи розрахований таким чином, що 80% коштів йде на утримання приміщень та зарплату персоналу. Варто ці кошти направити на користь кожної дитини, яка опинилася у складних життєвих обставинах. Сучасна система застаріла і не спроможна задовольнити їхні потреби. Нова система забезпечить більш якісні послуги для кількості дітей у 3 рази більше, ніж сьогодні і з тим же бюджетом. На нас справила велике враження робота фонду і очевидно, що ми зможемо працювати спільно, – пояснила Джоржет Мулхейр, виконавчий директор Lumos.
«Завдяки фонду влітку у нас була можливість поїхати до Великобританії і подивитися, які там дитячі будинки. Виявилося, що вони невеликі, комфортні і розраховані на 7-8 дітей, у кожного своя кімната. Умови максимально наближені до сімейних. Як правило, це підлітки. Малюків немає. Ми теж хочемо, щоб в нашій області діти виховувались у сім'ях», – говорить Ніна Тутова, начальник служби у справах дітей Дніпропетровської облдержадміністрації.
За словами Юрія Павленка, Уповноваженого Президента з прав дитини, інтернатні заклади, де знаходяться діти з особливими фізичними потребами, повинні реорганізуватися паралельно з розвитком інклюзивної освіти, з урахуванням підготовки вчителів та батьківських комітетів. Але кожна дитина, здорова чи з особливими фізичними потребами, має право виховуватись у родині.
«Жодна здорова дитина, яка отримала статус сироти або дитини, позбавленої батьківського піклування, не повинна бути направлена до інтернатного закладу. Це грубе порушення її права на виховання у сім’ї, тому такі діти, в першу чергу, мають бути усиновлені або передані до сімейних форм виховання. Що стосується дітей, які потрапляють до інтернатів за заявами батьків, коли останні фактично відмовляються від свого батьківського права, але не втрачають юридичних прав, то тут відповідно до наказу Президента, мають працювати соціальні працівники для збереження родини».
На переконання Юрія Павленка, значна частина дітей, які виховуються в так званих спецінтернатах, можуть за своїми розумовими здібностями навчатися у загальноосвітніх школах. Тому ним поставлене завдання керівникам шкіл-інтернатів забезпечити обстеження всіх вихованців, аби не допустити, щоб здорові діти потрапляли у спецшколи.
На сьогодні, в інтернатних закладах країни, різних типів підпорядкування виховуються близько 50 тисяч дітей. З них лише 16 тисяч мають статус дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Інші направлені або з причині скрутного матеріального становища, або через певні особливості здоров’я.
Завдання реформи деінституалізації полягає, в тому числі, і у подоланні конфлікту, коли забезпечується право дитини на освіту, але втрачається право на сім’ю.