Фото: ivona.bigmir.net
Якщо ви будете дотримуватися цих простих рекомендацій, ви зможете зміцнити здоров’я дитини і подарувати їй гарні спогади про перші роки шкільного навчання!
ЩО ТРЕБА ЗНАТИ ПРО ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ШЕСТИРІЧНОГО ШКОЛЯРА?
* Шестирічні першокласники за рівнем свого розвитку залишаються дошкільнятами.
* Вони активні, допитливі, потребують особливої уваги.
* Нервова система школярів дуже вразлива, тому необхідно подбати про раціональне навантаження.
* Велика і дрібна моторика недостатньо розвинені. Треба давати дитині помірне навантаження.
* Особливості пізнавальної діяльності шестирічок залежать від особистої психічної активності: спілкування, вольової поведінки, уміння виконувати дії, вступати в контакт з оточуючими. Власна активність повинна підкорятися законам навчання. Шестирічний першокласник хоче вчитися лише з власної активної позиції дослідника, а не школяра.
* У дітей домінує емоційно – чуттєвий компонент мислення. Їм важко сприймати речі, які не мають яскравих емоційно забарвлених якостей, що можуть викликати подив, цікавість і довільність розумових дій. Дитина сприймає світ через почуття.
* У школярів переважає мимовільна увага. Вона не стійка. Дитина зосереджується 7 – 10 хвилин. Стійкість уваги недостатньо розвинена. Обсяг уваги ще не дуже великий, тому учні не завжди здатні утримувати в полі зору кілька предметів, розподіл уваги незначний.
* Довільна увага розвивається з розвитком відповідальності.
* Залишається деяка поверховість сприймання. Діти помічають окремі ознаки предметів, не пов'язують їх одна з одною, та не помічають найсуттєвіших якостей предмета. Їх увагу привертає усе яскраве, велике, те, що рухається.
* Процес сприйняття обмежується частіше тільки упізнаванням та називанням предмета. Це зумовлене слабкою диференціацією. Першокласники часто плутають букви Е, З,Є.
* У дітей недостатньо розвинуте сприйняття простору. Вони, наприклад, заучують міри довжини, але не мають чіткого уявлення про відстань.
* Дитина не може себе примусити вчитися лише вольовим зусиллям. Потрібна близька мотивація: високий бал, увага вчителя, батьків.
* Необхідно враховувати темперамент дитини: сангвініки більш активні, флегматики і меланхоліки – більш пасивні, холерики – занадто збудливі, не досить серйозно ставляться до навчання.
* Пам'ять характеризується слабким мимовільним запам'ятовуванням, починає розвиватися довільне запам'ятовування. У школярів більш розвинена образна пам'ять (зорова та слухова), механічна пам'ять, менш – мовно-логічна. Розширюється обсяг пам’яті.
* Школярі не використовують раціональних способів запам'ятовування матеріалу: розподіл на частини, використовування опорних сигналів, логічних схем, розуміння матеріалу, переказ, повторення. У них є потреба в дослівному запам'ятовуванні.
* Погані результати запам'ятовування часто залежать не від пам’яті, а від недостатньої уваги.
* У шестирічок домінує дійове мислення, спрямоване на вирішення конкретних завдань, пов'язаних з діяльністю.
* Активно формується понятійне мислення. У дитини шести років сформована здатність до узагальнень та класифікації.
* Розвиток уяви проходить дві стадії: удосконалення репродуктивної уяви та формування продуктивної (творчої).
Поради батькам першокласників
1.Батьки мають бути особливо уважними до дитини в період адаптації до школи. Це значні зміни у житті, які перш за все відбиваються на фізичному стані дитини. Із початком навчання рухова активність дітей знижується на 50%. Тому батьки варто стежити за балансом фізичного і інтелектуального навантаження, а також за дотриманням режиму дня.
Рекомендації прості:
- повноцінний відпочинок першокласника є обов’язковими з прогулянками 1,5-2 години на свіжому повітрі;
Фото: zabota-mam.ru
- регулярний режим харчування з усіма необхідними вітамінами, обов’язковим є сніданок перед школою;
Фото: www.directpress.ru
- ранкова гімнастика 10-20 хвилин;
Фото: www.likar.info
- 2-х годинний денний сон, спокійний 10-годинний нічний сон;
Фото: amencafe.ru
2. Не змушуйте дитину робити уроки одразу після школи, найкращий час для цього 15-16 годин. Дитина має відпочити, набратися сил. Пам’ятайте після 15 – 20 хвилин занять зробіть 10-15 хвилин «перерви». Намагайтеся уникати умов «Якщо ти зробиш, то…».
Фото: ivona.bigmir.net
3. У школу будіть дитину спокійно. Прокинувшись, вона має побачити вашу посмішку та почути ласкавий голос. Не підганяйте її вранці, не смикайте через дрібниці, не коріть за помилки, навіть якщо «вчора попереджали».
Фото: chaechka.ru
4. При прощанні не кажіть типу «Дивись, не вередуй» або «Поводься добре». Краще буде, якщо ви побажаєте йому успіхів, підбадьорите його. Знайдете кілька ласкавих слів. У вашого першокласника попереду важкий день.
5. Зустрічайте дитину після школи спокійно, не задавайте багато питань, дайте розслабитися (згадайте, як ви самі почуваєтеся після тяжкого робочого дня). Якщо ж дитина занадто збуджена, прагне поділитися враженнями, не відмахуйтесь, не відкладайте на потім, вислухайте її. Якщо бачите, що дитина засмучена, але мовчить, не допитуйтесь, нехай заспокоїться, тоді розкаже все сама.
Фото: vashbebik.ru
6. Намагайтеся знайти протягом дня хоча б півгодини, коли ви будете належати тільки дитині, не відволікаючись на хатні справи, телевізор, розмови з іншими членами сім’ї.
Фото: www.pedcollege.name
7. У зв'язку з високим навантаженням у школі, дитині необхідно дати можливість відпочити і відновити сили. Час проведений за комп'ютером і телевізором не є відпочинком, бо це навантаження для нервової системи! Пам’ятайте, дитина має проводити біля телевізора та комп’ютера не більше ніж 40 хвилин у день. Телевізор необхідно дивитися на відстані від 2 до 5,5 метрів, з увімкненим світлом, щоб знизити контрастність екрану.
Фото: deti.mail.ru
8. Вага повного ранця не повинна перевищувати 5-6% ваги дитини.
Фото: 5psy.ru
9. Найбільш позитивним дозвіллям вважається творча активність дитини: сюжетно-рольові ігри, малювання, ліплення, складання пазлів та конструкторів, аплікації, плетіння бісером.
Ці заняття дозволять батькам і дітям спільно провести час, задовольнити потреби дитини в емоційному контакті. Також дані заняття є профілактикою шкільної дезадаптації, тому що сприяють формуванню довільної уваги, розвитку дрібної моторики, що призводить до більш високого рівня утримування уваги і більшої витривалості кистей рук при письмі.
Фото: deti.mail.ru