Дети Запорожья лого

Звіт з інформатики за 2009-2010 навчальний рік в рамках освітньої програми

20 мая 2010, 12:00 11415 Автор: Алєся Білогуб deti.zp.ua Завдяки підтримці спонсорів ми продовжуємо заняття з інформатики в школі-інтернаті №3

Звіт за перше півріччя

Сьогодні ми живемо у час, коли найновіші технології проникають у всі сфери нашого життя: додому, в школи, офіси, і навіть у сферу розваг і відпочинку. Зараз практично неможливо уникнути використання цих технологій, ігнорувати їх, оскільки вони не тільки дають можливість більш повного інформаційного комфорту у всіх сферах життя і діяльності, а є необхідною умовою подальшого розвитку суспільства і, зокрема, реалізації людських можливостей і формування кар’єри молодих фахівців. Так, науково-технічний прогрес у всьому світі стає все більше залежним від рівня інформаційних технологій, що використовуються.

Тому більшість сучасної молоді вибирають спеціальності, зв’язані з ПК, адже добре розуміють, що ці спеціальності будуть користуватися попитом на ринку праці. Це добре розуміла і я, коли стояла на розпутті життя, яку професію вибрати. Так, я закінчила Запорізький національний університет за напрямком «Інформаційні технології», а ще раніше Запорізький педагогічний коледж, де дають дійсно якісну освіту і прививають моральні цінності; здобула кваліфікацію вчителя початкових класів, англ.мови і інформатики. По закінченні я зрозуміла, що викладання – це дійсно моє, і я хочу вчити, виховувати дітей, а також дарувати їм тепло і любов свою. Цього потребують наші з Вами діти, а особливо діти, які не мають батьків. Більшість людей ходить на роботу без ентузіазму, а я ходжу, розуміючи, що я потрібна цим дітям, як і вони мені. Слава Богу, що я опинилася там, де я можу подарувати себе…...

Сучасне суспільство вимагає від фахівців різних сфер високого рівня знань і навичок у галузі комп’ютерних і інформаційних технологій, зокрема, ефективних засобів комунікації та обробки інформації. Це означає, що нам необхідно формувати у дітей певну інформаційно-комп’ютерну культуру і відповідного світогляду, як того вимагає інформаційний простір сучасного суспільства.

Швидкий розвиток науково-технічного прогресу диктує нам необхідність озброїти сучасного учня знаннями і уміннями, які допоможуть йому йти в ногу з розвитком. В епоху інформаційного суспільства, вміння швидко знаходити, опрацьовувати, класифікувати інформацію є чи не найголовнішим. Допомогти в цьому можуть знання отримані на інформатиці, так як комп’ютери – це сучасні найефективніші засоби для роботи з інформацією, тому волонтери фонду «Щаслива дитина» вирішили ввести додаткові заняття з інформатики в школі-інтернаті №3.

Ці заняття проводжу я, Білогуб А.О, і в окремих класах інші волонтери.

З якого ж віку розпочинати комп'ютерну освіту? Я переконана — з дитячого садка, перших кроків навчання у школі. Можливість і доцільність використання персональних комп'ютерів у процесі навчання дітей 5—9 роки доведена експериментально ще у 1985—1990 рр. Я ж проводжу заняття з дітьми з 6 років в даний час. Хочу зазначити, що в цьому році вперше в інтернаті №3 проводяться заняття з дітьми такого віку, до цього проводилися, починаючи з 4 класу. Я отримую задоволення, коли ці кіндерята з захопленням відвідують мій гурток, і коли бачать мене наступного дня, то питають чи візьмете нас сьогодні на комп’ютери. Дуже прикро, що у них немає можливості відвідувати мій гурток частіше. Ці заняття в початкових класах є пропедевтичними (підготовчими) до вивчення інформатики в старших класах.

Пропедевтика основних понять інформатики здійснюється на інтуїтивно-практичному рівні протягом чотирьох років навчання. В учнів я поступово формую уявлення про ПЕОМ та її будову, оператор, команду, комп'ютерну програму, алгоритм. Ознайомлення з клавіатурою комп'ютера відбувається поетапно, спочатку з використанням ігрових моментів, а потім вивчення значень клавіш після опанування відповідних букв і цифр, що завершується виробленням автоматизованих навичок за допомогою клавіатурного тренажера. Більшість інформаційних уявлень, навичок та вмінь формуються на осі виконання навчальних планів з мови, математики, трудового навчання, з правопису, тощо.

Всього в початкових класах гурток відвідує 24 дитини.

Що стосується середньої ланки, то її відвідує 43 дитини. З цією ланкою дещо складніше працювати, адже дається взнаки перехідний період в формуванні особистості, не має підручників, інтернету, друкованих зошитів. Щоб якось вийти з цієї ситуації, ми завели звичайні зошити в клітинку, де записуємо основні поняття, комбінації клавіш (швидкі клавіші) необхідні для виконання практичних робіт. При роботі з ними я використовую педагогіку співробітництва – це такий рівень навчально-виховного процесу, де виконується загальна діяльність через відносини взаємоповаги, взаємодопомоги, колективізму. Гаслом нашим є: «Любити, розуміти, сприймати, співпереживати, допомагати».

Розвиток дослідницьких навичок, пізнавальної самостійності, кмітливості, творчих здібностей учнів забезпечується відповідною системою завдань з пакету комп'ютерної підтримки.

Виконуючи завдання на ПК з різних предметів за допомогою навчального програмного забезпечення, можна помітити, де є прогалини в знаннях. На заняттях доводиться ще раз пояснювати той матеріал, який вони повинні були засвоїти на уроках укр.мови, математики, англ.мови в попередніх класах і т.д. Крім цього, діти працюють над удосконаленням швидкого набору тексту, вчаться редагувати текст (вставити пропущений символ, замінити неправильний, виправити помилки в реченні). Останні декілька уроків працюємо з графічними редакторами, де діти розкривають в собі таланти дизайнера, художника, вчаться складати фоторобот людини, займаються петриківським розписом.

Вкладаючи в майбутнє наших дітей, ми перш за все дбаємо про своє майбутнє.

Звіт за друге півріччя

Сьогодні ПК використовується практично в усіх сферах життєдіяльності людини. Діти безконтрольно долучаються до роботи з ПК, і дедалі частіше це трапляється у ранньому шкільному віці. На жаль, це відбувається через комп’ютерні ігри сумнівного змістового наповнення, що призводить до нездатності й небажання засвоювати принципи і правила опрацювання інформації та опановувати відповідні інформаційні технології.

Саме з цією проблемою мені весь час доводиться боротися, працюючи з дітьми, адже у них виробився стереотип, що на ПК можна лише грати в ігри і вони все вміють і знають (особливо у старшої ланки). Якщо ж копнути глибше, то тут і випливає їх незнання. І для того, щоб чогось навчитися треба прикладати зусилля, а так же хочеться на все махнути рукою і грати в ігри. Але з цією проблемою мені вдається боротися: хто не хоче слухати і виконувати практичне завдання взагалі не отримує час на ігри (доводиться інколи заохочувати саме ними). З початковою ланкою набагато простіше, адже я будую всі заняття в ігровій формі, що саме відповідає їхнім віковим особливостям і діти дуже задоволені і відвідували б гурток кожного дня.

Хочеться звернути увагу на те, що створення навчальних програм не є завданням учителів. Це завдання науковців. Цим мають займатися спеціальні науково-дослідні групи із застосуванням наукових методів. Мені не попадала на очі програма, яка б була розроблена для дітей з педагогічною запущеністю, адже саме такі діти знаходяться в цьому інтернаті. Тому протягом цього року довилося 2 рази змінювати програму для дітей 1-2 класів, тому що не всі справлялися з поставленими перед ними завданнями (в звичайній школі діти освоюють набагато швидше) і довилося орієнтуватися на «золоту середину». З 1-2 класами виконуємо завдання з різних предметів. Зокрема, проводиться робота з мозаїками, діти знайомляться з барвами природи і палітрою кольорів, хроматичними та ахроматичними кольорами, правилами переходу вулиці, вчаться рахувати, виконують головоломки, ведеться пропедевтична робота з геометричними фігурами, тощо. Хочеться відмітити таких учнів: Тарасова Євгена і Жежуріна Сергія, які дуже швидко схоплюють матеріал і допомагають іншим виконувати завдання.

Що стосується 3 класу, то виконуємо завдання на розвиток зорової пам’яті, логічного мислення, уваги, абстрактного мислення. Діти уявляють себе режисерами мультиків і самі складають сюжети до них, працюють з графічними конструкторами. Хочеться відмітити дівчат, зокрема, Яковлеву Анжелу і Ручку Ірину, які багато прикладають зусиль для виконання завдань і є прикладом для хлопців.

Діти 4 класу зараз вчать англ.мову, вчаться перекладати з англ. мови на українську та навпаки, повторили з ними таблицю множення, принципи рішення прикладів на 2 дії, познайомилися з тваринами українських степів та лісів; познайомилися з містами України і Європи, а також столицями європейських держав, тощо. Кращим учнем є Пузенко Ігор.

З 5 класом ознайомилися з поняттям інформації, її видами; з поняттям інформаційних процесів, одиницями вимірювання інформації, вияснили за допомогою яких органів чуття людина сприймає інформацію, що являється джерелом інформації та приймачем, вияснили основне призначення монітору, мишки, системного блоку,клавіатури, тощо. Також познайомилися з комп. вірусами та антивірусними програмами, способами зараження ПК.

Дуже здібний клас, але все ж таки хочеться відмітити Литвинова Іллю.

З 6, 7 класами заняття проходять так:

• Монолог вчителя - 5%;

• Викладання за допомогою відео уроків - 20%;

• Викладання на основі демонстрації - 30%;

• Навчання в процесі роботи – 60%;

• Навчання інших (дитина вчить дитину) – 40%.

Відео уроки за темами курсу «Користувач ПК», де діти практично вчаться роботі на ПК, що їм обов’язково знадобиться в житті.

6 класу хочеться відмітити Левік Едика та Маслова Дмитра. З 7 класу Кагітину Настю та братів Білова Івана та Костю.

Одним з найважливіших факторів повного вивчання і корекції навчальних можливостей учнів, рівня знань, умінь і навичок є облік їх індивідуальних особливостей на всіх етапах навчання.

В основному в складі класу виділяється декілька типів учнів, які потребують специфічного підходу до них в процесі контролю знань. Найчастіше поділ учнів на типи здійснюється по рівню їх успішності. Але перед тим, як застосовувати диференційований підхід до школярів в процесі контролю і оцінювання їх знань, умінь і навичок, рівня їх розумового розвитку, учитель повинен вивчити їх психолого-педагогічні особливості.

Психолого-педагогічними дослідженнями встановлено, що існує три типи: «сильний учень», «середній учень», «слабий учень».

Для диференційованого підходу до слабих учнів ефективні наступні умови і прийоми контролю і оцінювання, які я враховувала: під час опитування не підганяю з відповіддю, створюю атмосферу доброзичливості, застосовую прийоми, що полегшують відтворення вивченого матеріалу.

Для типу «середній учень» характерні форми роботи: комбіноване опитування, картки-завдання, рецензування відповідей товаришів та ін.

Враховуючи підвищений інтерес сильного учня до навчання необхідно в процесі перевірки його знань, навичок і умінь поряд з новими запитаннями і завданнями підбирати завдання творчого характеру.

Важливим чинником, що забезпечує успішне пояснення навчального матеріалу, є застосування різних допоміжних впливів, які добираються з урахуванням змісту інформації, що подається на уроці, та зорієнтовані на типи учнів конкретного класу.

Під час пояснення навчального матеріалу користуюсь спеціальними методичними прийомами: це поєднання словесних засобів з унаочненням і практичними діями учнів, завдяки чому краще усвідомлюється зміст теоретичних знань і суть виконаних практичних дій; розчленування складного за структурою матеріалу на окремі складові для засвоєння кожної наступним об`єднанням у початкову цілісну систему. Саме ці прийоми я використовую, працюючи зі старшою ланкою, де застосовую для унаочнення відео-уроки по відповідним темам.

У процесі викладання предмету рівень пояснення навчального матеріалу залежить від мети навчання, змісту навчального матеріалу, вікових особливостей учнів, їх научуваності та актуального розвитку розумових дій.

Що до мене, то викладати мені дещо складніше ніж в звичайній школі, але я думаю, що цей рік для дітей не пройшов даром, і ми разом з ними отримали непоганий результат, особливо з початковою ланкою; робота за комп’ютером приносила лише користь і лише позитивно впливала на розвиток учнів.

Ви можете більше дізнатися про освітні програми БФ "Щаслива дитина".

Фонд «Счастливый ребенок» — эффективная помощь наиболее нуждающимся детям Запорожской области

Им нужна наша помощь
Владислав Богомазов
Владислав Богомазов

Муковисцидоз (кистозный фиброз), тяжелое течение

Помочь сейчас
Алиса Онуфриева
Алиса Онуфриева

Муковисцидоз (кистозный фиброз)

Помочь сейчас

В 2020 вы помогли на сумму, грн.

6 950 657

Расходы фонда в 2020
159 больным детям 4 236 709 грн.
Мед. оборудование: 259 417 грн.
Детдомам для инвалидов: 798 467 грн.
Детcкому экоселу: 391 833 грн.
Сиротам и малообеспеченным: 154 498 грн.
Помощь взрослым "Хелпус": 221 586 грн.
Служебные расходы: 758 680 грн.
Всего расходов: 7 075 697 грн.

Всего с 2007 оказано помощи, грн.

77 163 387

Ребенку нужна семья